Dit keer wat extra informatie over de peddel. We maken er allemaal gebruik van, elke keer dat we varen, maar er zijn heel veel verschillende varianten. Wat is de juiste, en wat is nou het verschil in materialen? Voor de verschillende disciplines die op onze club beoefend worden wat informatie.

Slalom

Bij slalom gebruiken we over het algemeen genomen tegenwoordig een lichte peddel gemaakt van koolstof. Dit is heel stijf spul, wat betekend dat het niet buigt maar wel makkelijk (er) kan breken. Ook is koolstof heel licht. We zien de slalom peddel in 2 varianten; enkel bladig en dubbel bladig. Enkelbladige worden voor C1 en C2 gebruikt, dubbel bladige voor de K1. De peddel moet een goede balans hebben qua lengte (langere slagen = sneller), kortere peddel = wendbaarder) maar ook qua grootte; de bladen variëren van grootte en dit is ook afhankelijk van de vaarder wat voor maat geschikt is.

Freestyle/wildwater

Deze peddels lijken een beetje op slalom peddels, alleen zijn vaak van ander materiaal. Dit omdat freestylers/wildwater vaarders vaak op stenen komen en een koolstof peddel niet geschikt is. Daarom zijn ze zwaarder en de bladen zijn van fiberglass; minder stijf maar ook minder breekbaar. Ook zijn de peddels voor freestylers korter (wendbaarheid wordt hier verkozen boven snelheid) en van wildwater vaarders hangt het af van de vaarder; wil deze gemakkelijker kunnen draaien of lange tochten maken waar het fijner vaart met een langere peddel?

Raft

Jaja, sinds kort hebben we er een dames raft team bij, en die hebben natuurlijk een super prestatie geleverd in het warme Costa Rica! Nogmaals gefeliciteerd hiermee! De peddels die zij gebruiken zijn zogenaamde steekpeddels; enkelbladig en wat langer dan de steekpeddels bij slalom. Ook zijn ze vaak wat zwaarder (meer koolstof/ander materiaal) om ze wat minder kwetsbaar te maken.

Toervaren

Toervaren kun je in bijna alle boten doen, dus ook met bijna alle peddels! In een open kano/Canadees wordt een steekpeddel gebruikt, in een kajak natuurlijk een dubbelbladige peddel. Bij toervaren is de peddel meestal wat langer en ook zijn de materialen minder stijf omdat dit bij toervaren niet zo heel belangrijk is. Je ziet dan ook nog steeds houten tourpeddels; die zijn bij slalom al uitgestorven. Voordeel is echter wel dat het goedkoper is.