Een zee kajak is een zeewaardige toerkajak voor tochten op zee en ander groot water zoals meren en rivieren. Met een Zee kajak is vrijwel elk water te bevaren, met uitzondering van wild stromende rivieren, daarvoor zijn ze te lang en niet wendbaar genoeg. Zee kajaks die bedoeld zijn om tochten met veel bagage te varen, worden ook wel expeditie kajaks genoemd.

De combinatie van eigenschappen die een kajak zeewaardig maken zijn: Robuust, noodzakelijk in zwaar weer en om reddingen uit te kunnen voeren, aanlanden in de branding vereist ook robuustheid. De keerzijde is natuurlijk dat het eigen gewicht hoger wordt. Koersvast in diverse omstandigheden. Door de lengte en bootsvorm is een zee kajak koersvast, ook in golven. Oploeven door zijwind kan gecorrigeerd worden met een variabele scheg of door de juiste stuurtechnieken. In handen van meer gevorderde vaarders echter kan een relatief wendbare Zee kajak juist voor een betere koersvastheid zorgen; vooral in slecht weer. Dit komt omdat elke Zee kajak (koersvast of niet) dan onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld met korte golven schuin van voor of achter dwars op de golven wil varen. Een koersvaste zee kajak is dan lastiger weer koers te krijgen; een relatief wendbare kajak is dan onder die condities in het voordeel. Bovendien is het met een wendbare Zee kajak gemakkelijker om een omgeslagen vaar maat snel te helpen. Het nadeel van een wendbare kajak, het minder makkelijk op koers blijven, is betrekkelijk want met een goede vaartechniek kun je een wendbare Zee kajak ook goed op koers houden. Wendbaar is relatief, een zeer wendbare zee kajak is nog steeds bijzonder koersvast vergeleken bij wildwater- of polokajaks.

Golfbestendig, door de lengte en de smalle hoge punten snijdt de kajak in de golven en gaat weer drijven zonder al te veel snelheid te verliezen. Soms is juist een scherpe vlakke boeg toegepast om snelheidsverlies door stampen tegen te gaan.

Stabiel, in ruig weer is dat wel prettig, ook tijdens een ‘drijfpauze’ op het water. Stabiliteit gaat ten koste van andere vaareigenschappen zoals snelheid, de meeste zee kajaks zijn daarom toch nog minder stabiel ontworpen dan de gemiddelde huurkajak. Te stabiel is niet handig, de boot zal dan bij elke golf van opzij heel erg schuin willen hangen, het wateroppervlak volgen.

Comfortabel, een tocht van vier tot acht uur zonder uitstappen moet mogelijk zijn, echter mag een rugleuning weer niet de vrijheid beperken die nodig is bij opkanten of eskimoteren. Compartimenten van elkaar gescheiden door waterdichte schotten maken dat je bagage droog kunt vervoeren maar vooral dat een omgeslagen kajak horizontaal blijft drijven en dus beter redbaar is. Waterdichte drijfzakken of binnenbanden raken te makkelijk van hun plaats en zijn dus niet veilig.

Grijplijnen waar de zwemmende vaarder de boot aan vast kan houden tegen wegwaaien maar ook ten behoeve van de reddende collega om de boot te legen. Naast de kuip zitten geen lijnen om niet verstrikt te raken. Dwars over de boot zitten elastieken voor het bevestigen van een kaart, reservepeddels, handpomp en eventueel een anorak (jas).

Veel zee kajaks hebben een – vaak variabele – scheg, waarmee oploeven te compenseren is. Een scheg gebruiken voor extra koersvastheid in rustig water werkt je erg tegen als je wel stuurcorrecties nodig hebt, de extra stabiliteit die een skeg lijkt te bieden kan ook tegen je werken als je door een golf wat opzij wordt geduwd. Zee kajaks hebben waterdichte luiken op het dek, die toegang verschaffen tot compartimenten waarin bagage en proviand kan worden geladen. Het voorste en achterste compartiment mogen nooit op het water geopend worden omdat daarmee de zeewaardigheid is aangetast, bij het vollopen van een van deze compartimenten gaat de kajak met een punt omhoog drijven en is dan vrijwel niet meer rechtop te krijgen. Meestal is er dan ook een klein compartiment vlak achter de kuip voor het droog vervoeren van eten en reserve kleding voor gebruik onderweg. De laatste jaren ziet men vaak ook een minicompartimentje boven de benen, waar de vaarder zelf bij kan.

De kuip van een zee kajak is afsluitbaar met een spatzeil. Verder behoort tot de vaste uitrusting op groot water: kompas, grijplijnen langs de gehele lengte (behalve bij de kuip), noodsignalen, pomp (hand, voet of elektrisch) en een sleeplijn. Verder reservepeddels, een EHBO setje, heet water voor koffie, thee e.d. alsmede materiaal voor een noodreparatie.

zeekayak